Informatie concept kerndoelen digitale geletterdheid
Dit zijn de concept kerndoelen digitale geletterdheid:
A. ๐๐ซ๐๐ค๐ญ๐ข๐ฌ๐๐ก๐ ๐ค๐๐ง๐ง๐ข๐ฌ ๐๐ง ๐ฏ๐๐๐ซ๐๐ข๐ ๐ก๐๐๐๐ง
๐๐๐ซ๐ง๐๐จ๐๐ฅ 1โ ๐๐ข๐ ๐ข๐ญ๐๐ฅ๐ ๐ฌ๐ฒ๐ฌ๐ญ๐๐ฆ๐๐ง
De leerling zet digitale systemen functioneel in ย
๐๐๐ซ๐ง๐๐จ๐๐ฅ 2๏ธ- ๐๐ข๐ ๐ข๐ญ๐๐ฅ๐ ๐ฆ๐๐๐ข๐ ๐๐ง ๐ข๐ง๐๐จ๐ซ๐ฆ๐๐ญ๐ข๐
De leerling navigeert doelgericht in het digitale media- en informatielandschap voor het verwerven en verwerken van informatie.
๐๐๐ซ๐ง๐๐จ๐๐ฅ 3๏ธ- ๐๐๐ข๐ฅ๐ข๐ ๐ก๐๐ข๐ ๐๐ง ๐ฉ๐ซ๐ข๐ฏ๐๐๐ฒ
De leerling gaat veilig om met digitale systemen, data en de privacy van zichzelf en anderen
๐๐๐ซ๐ง๐๐จ๐๐ฅ 4๏ธ- ๐๐๐ญ๐
De leerling verkent het gebruik van data en dataverwerking
๐๐๐ซ๐ง๐๐จ๐๐ฅ 5๏ธ- ๐๐ซ๐ญ๐ข๐๐ข๐๐ข๐ฬ๐ฅ๐ ๐ข๐ง๐ญ๐๐ฅ๐ฅ๐ข๐ ๐๐ง๐ญ๐ข๐ (๐๐)
De leerling verkent hoe AI-systemen werken (PO) en De leerling verkent de mogelijkheden en beperkingen van AI (VO)
B. ๐๐ง๐ญ๐ฐ๐๐ซ๐ฉ๐๐ง ๐๐ง ๐๐๐ค๐๐ง
๐๐๐ซ๐ง๐๐จ๐๐ฅ 6๏ธ - ๐๐ซ๐๐ฬ๐ซ๐๐ง ๐ฆ๐๐ญ ๐๐ข๐ ๐ข๐ญ๐๐ฅ๐ ๐ญ๐๐๐ก๐ง๐จ๐ฅ๐จ๐ ๐ข๐
De leerling gebruikt passende strategieรซn bij het creรซren en gebruiken van verschillende typen digitale producten.
๐๐๐ซ๐ง๐๐จ๐๐ฅ 7๏ธ - ๐๐ซ๐จ๐ ๐ซ๐๐ฆ๐ฆ๐๐ซ๐๐ง
De leerling programmeert een computerprogramma met behulp van computationele denkstrategieรซn
C. ๐๐ข๐ฌ๐ฌ๐๐ฅ๐ฐ๐๐ซ๐ค๐ข๐ง๐ ๐ญ๐ฎ๐ฌ๐ฌ๐๐ง ๐๐ข๐ ๐ข๐ญ๐๐ฅ๐ ๐ญ๐๐๐ก๐ง๐จ๐ฅ๐จ๐ ๐ข๐, ๐๐ข๐ ๐ข๐ญ๐๐ฅ๐ ๐ฆ๐๐๐ข๐, ๐๐ ๐ฆ๐๐ง๐ฌ ๐๐ง ๐๐ ๐ฌ๐๐ฆ๐๐ง๐ฅ๐๐ฏ๐ข๐ง๐
๐๐๐ซ๐ง๐๐จ๐๐ฅ 8๏ธ - ๐๐ข๐ ๐ข๐ญ๐๐ฅ๐ ๐ญ๐๐๐ก๐ง๐จ๐ฅ๐จ๐ ๐ข๐, ๐ฃ๐๐ณ๐๐ฅ๐ ๐๐ง ๐๐ ๐๐ง๐๐๐ซ
De leerling maakt weloverwogen keuzes bij het gebruik van digitale technologie en digitale media
๐๐๐ซ๐ง๐๐จ๐๐ฅ 9๏ธ - ๐๐ข๐ ๐ข๐ญ๐๐ฅ๐ ๐ญ๐๐๐ก๐ง๐จ๐ฅ๐จ๐ ๐ข๐, ๐๐ ๐ฌ๐๐ฆ๐๐ง๐ฅ๐๐ฏ๐ข๐ง๐ ๐๐ง ๐๐ ๐ฐ๐๐ซ๐๐ฅ๐
De leerling verkent hoe digitale technologie, digitale media en de samenleving elkaar wederzijds beรฏnvloeden (PO). En: de leerling analyseert hoe digitale technologie, digitale media en de samenleving elkaar wederzijds beรฏnvloeden en verkent toekomstscenarioโs (VO).
โ
โ