2D GAME DESIGN

Programmeer je eigen game met Scratch

mem_clvws3xy1009h0sqchirqbtfw
memberstack-id

Het ontwerpen van je eigen game is een spannende uitdaging die de creativiteit van leerlingen stimuleert. In de 2D Game Design workshop krijgen leerlingen de kans om deze uitdaging aan te gaan. Met behulp van het educatieplatform Scratch worden ze ingeleid in de wereld van gameontwerp, waarbij ze leren hoe ze hun ideeën kunnen omzetten in een speelbare ervaring. Deze workshop biedt een aanpasbaar leertraject, geschikt voor de diverse niveaus van deelnemers.

De workshop begint met een introductie door de docent, waarin de essentie van game design wordt uitgelegd. De leerlingen worden vertrouwd gemaakt met de verschillende aspecten van het ontwikkelen van een computerspel aan de hand van praktische voorbeelden. Daarnaast krijgen ze een gedetailleerde uitleg over het gebruik van het educatieplatform Scratch en hoe ze hiermee de technische aspecten van een game kunnen realiseren. Scratch bevordert logisch denken en probleemoplossende vaardigheden; creatief onderwijzen en leren; zelfexpressie en samenwerking; en gelijkheid in informatica.

Vervolgens gaan de leerlingen zelf aan de slag om hun eigen game te ontwerpen. Hierbij leren ze denken als echte ontwerpers en nemen ze de leiding over de vormgeving, personages en verhaallijn van hun spel. Het belang van storytelling wordt benadrukt, waarbij diverse elementen worden ingezet om een meeslepend verhaal te creëren.

Naast het ontwerpaspect krijgen de leerlingen ook inzicht in het begrip interactiviteit en hoe dit de spelervaring beïnvloedt. Het maken van doordachte keuzes als ontwerper draagt bij aan de uitdagende en meeslepende aard van het spel. De workshop sluit af met een moment voor deelnemers om hun ervaringen te delen en elkaars games uit te proberen, waardoor een waardevolle uitwisseling van ideeën en feedback plaatsvindt.

Ter afsluiting worden nog enkele tips gegeven om de leerlingen verder te inspireren en aan te moedigen in hun gameontwerpavontuur.

De introductie, het maken van de game en het coderen tijdens de workshop zijn volledig afgestemd op leerlingen vanaf VBMO Basis/Kader. De workshop is ook geschikt voor onderbouw HAVO/ VWO.

PRAKTISCH

Deze workshop is geschikt voor VMBO t/m VWO.
Tijdsduur: 3 uur
Kosten: op aanvraag en afhankelijk van de vorm en het aantal leerlingen. Betaling met de cultuurkaart is mogelijk.
Aantal leerlingen: max. 32 leerlingen per workshop (samenwerken in tweetallen)
Workshops worden in de uitvoering aangepast aan niveau

Meer weten over dit lesmateriaal?

Conceptkerndoelen Digitale Geletterdheid

2
Digitale media en informatie
6
Creëren met digitale technologie
7
Programmeren
8
Digitale technologie, jezelf en de ander
9
Digitale technologie, de samenleving en de wereld

SLO Leerdoelen

De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen
48
Text Link
De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren.
49
Text Link
De leerling leert op basis van enige achtergrondkennis te kijken naar beeldende kunst, te luisteren naar muziek en te kijken en luisteren naar theater-, dans- of filmvoorstellingen
50
Text Link
De leerling leert, met behulp van visuele of auditieve middelen, verslag te doen van deelname aan kunstzinnige activiteiten (als toeschouwer en als deelnemer).
51
Text Link
De leerling leert mondeling of schriftelijk te reflecteren op eigen werk en werk van anderen, waaronder kunstenaars
52
Text Link
Mens en maatschappij
Text Link
Kunst en cultuur
Text Link

SLO Leerdoelen

Geen SLO leerdoelen geselecteerd
Meer weten over dit lesmateriaal?
Details
Thema's
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden
Computational thinking
Computational thinking
ICT basisvaardigheden
ICT basisvaardigheden
Groep
No items found.
Leerjaar
1
1
2
2
3
3
Kosten (incl. BTW)
vanaf 350€
Vak(ken)
No items found.
Vak(ken)
Mens en maatschappij
Mens en maatschappij
Kunst en cultuur
Kunst en cultuur
Binnen of buiten
Binnen
Binnen of buiten
Buiten
Taal
Nederlands
Voorbereidingstijd
0
Toetsing
nvt
Niveau
vmbo basis
vmbo basis
vmbo kader
vmbo kader
vmbo tl
vmbo tl
havo
havo
vwo
vwo
gymnasium
gymnasium
Lesdagen/uren
3 uur
Over de lesaanbieder
Digital Playground
Website
Meer weten?
Neem contact op met
Lisa Walraven
010-4126031lisa@digitalplayground.nl

Meer binnen dit thema

Deloitte Impact Foundation

Building Bots with Kids

Tijdens de sessie maken de kinderen kennis met Robotics. Daarna gaan de kinderen zelf aan de slag met programmeren en het bouwen van een robot!

Primair onderwijs
HackShield Future Cyber Heroes

HackShield in de Klas

HackShield in de Klas leert kinderen via klassenquests op een speelse manier over digitale geletterdheid en digitaal burgerschap.

Primair onderwijs
Uitgeverij Instruct

DIGIT-vo

DIGIT-vo is dé complete leerlijn voor het aanleren van digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs. De methode is volledig online, altijd actueel, direct inzetbaar, geschikt voor tto-scholen en wordt al door ruim 500 schoollocaties vertrouwd!

Voortgezet onderwijs
iTeachers

Digitale Geletterdheid groep 7

Maak jouw school digivaardig met het lesprogramma van iTeachers. Een doorlopende leerlijn voor de gehele basisschool met leerzame en uitdagende lessen voor elke groep!

Primair onderwijs
Digital Playground

3D GAME DESIGN IN UNITY

Maak je eigen 3D game

Voortgezet onderwijs
FutureNL Digi-doener

Digitaal Burgerschap bovenbouw vo

In het lespakket Digitaal burgerschap komt de rol die de overheid speelt bij werk, inkomen en onderwijs aan de orde. In vijf lessen leren de leerlingen over de invloed van technologische vernieuwingen op burgerzaken, verkeersregels en identiteit.

Voortgezet onderwijs