Weet je zeker dat je dit lesmateriaal wilt verwijderen?
Je kan dit niet ongedaan maken
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Digitaal Burgerschap bovenbouw po
Doorlopende leerlijn Digitaal Burgerschap gaat over hoe je veilig navigeert op sociale media, kritisch denkt over online informatie en actief deelneemt aan de digitale wereld.
Leer veilig navigeren op sociale media, kritisch denken over online informatie en actief deelnemen aan de digitale wereld! Leerlingen doen onderzoek, gaan in gesprek en worden zich bewust van wat als digitaal burger belangrijk is. Dit lesprogramma is onderdeel van de doorlopende leerlijn Digitaal Burgerschap.
Meer weten over dit lesmateriaal?
Conceptkerndoelen Digitale Geletterdheid
2
Digitale media en informatie
3
Veiligheid en privacy
8
Digitale technologie, jezelf en de ander
9
Digitale technologie, de samenleving en de wereld
SLO Leerdoelen
No items found.
No items found.
SLO Leerdoelen
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
34
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
35
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en hun rol als burger.
36
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
37
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse
multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.
38
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
39
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
40
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.
41
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur
42
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind.
43
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik
44
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
45
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren dat de positie van de aarde ten opzichte van de zon leidt tot natuurverschijnselen zoals seizoenen en dag-/nachtritme.
46
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven
landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levensbeschouwing. In ieder geval wordt daarbij aandacht besteed aan twee lidstaten
van de Europese Unie en twee landen die in 2004 lid werden, de Verenigde Staten en een land in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.
47
Oriëntatie op jezelf en de wereld
Kinderen leren over de maatregelen die in Nederland genomen worden/werden om bewoning van door water bedreigde gebieden mogelijk te maken.
48
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren.
49
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren omgaan met kaart en atlas, beheersen de basistopografie van Nederland, Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld.
50
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals aanwezig in ons cultureel erfgoed, en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
51
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer. De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken.
52
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die aan de hand van voorbeelden verbinden met de wereldgeschiedenis.
53
Oriëntatie op jezelf en de wereld
Meer weten over dit lesmateriaal?
Details
Thema's
Mediawijsheid
Mediawijsheid
Leerjaar
No items found.
Kosten (incl. BTW)
0
Vak(ken)
Oriëntatie op jezelf en de wereld
Oriëntatie op jezelf en de wereld
Vak(ken)
No items found.
Binnen of buiten
Binnen
Binnen of buiten
Buiten
Taal
Nederlands
Voorbereidingstijd
0
Toetsing
Niveau
No items found.
Lesdagen/uren
1