SKVR Muziektechnologie

In de lessen Muziektechnologie, gericht op leerlingen van groep 5 t/m 8, worden kinderen uitgenodigd om zelf te experimenteren en te creëren met muziektechnologie-instrumenten.

mem_clxd0ioo400210sta55bqd0vh
memberstack-id

In de lessen Muziektechnologie voor leerlingen van groep 5 t/m 8 staat experimenteren en creatief werken met muziektechnologie centraal. Kinderen worden gestimuleerd om zelf muziek te maken met behulp van digitale instrumenten, waarbij plezier en creativiteit voorop staan. Door middel van opdrachten die hun verbeelding aanspreken, ontwikkelen ze digitale vaardigheden zoals Computational Thinking en ICT-basisvaardigheden. Deze vaardigheden worden geïntegreerd met creatief maken, waarbij technologie als middel dient om zich artistiek uit te drukken.

Binnen de opdrachten is er ruimte voor eigen invulling, wat de leerlingen helpt bij het ontwikkelen van autonomie en zelfexpressie. Ze leren samenwerken en een ontwerpend proces doorlopen, bijvoorbeeld bij het componeren van een persoonlijk muziekstuk in het programma Bandlab. Hierbij moeten ze nadenken over hoe ze een ervaring omzetten in geluid, hoe ze deze programmeren, en hoe ze keuzes maken in klank, ritme en volgorde.

Naast creatieve processen, leren ze ook technische vaardigheden, zoals het werken met midi-controllers, digitale synthesizers en vocal loopers. Ze maken kennis met de werking van technologieën en hun beperkingen, en leren hoe ze deze in hun eigen muziek kunnen toepassen.

Meer weten over dit lesmateriaal?

Conceptkerndoelen Digitale Geletterdheid

1
Digitale systemen
2
Digitale media en informatie
6
Creëren met digitale technologie
7
Programmeren
8
Digitale technologie, jezelf en de ander
9
Digitale technologie, de samenleving en de wereld

SLO Leerdoelen

No items found.
No items found.

SLO Leerdoelen

De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema's, tabellen en digitale bronnen.
4
Nederlands
De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder «woordenschat» vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.
12
Nederlands
De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
35
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
37
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur
42
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik
44
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
45
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
54
Kunstzinnige oriëntatie
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
55
Kunstzinnige oriëntatie
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
56
Kunstzinnige oriëntatie
Meer weten over dit lesmateriaal?
Details
Thema's
Computational thinking
Computational thinking
ICT basisvaardigheden
ICT basisvaardigheden
Groep
5
5
6
6
7
7
8
8
Leerjaar
No items found.
Kosten (incl. BTW)
€130,- voor een workshop van 1,5 uur aan 1 klas. €356 voor 4 lessen van 1 uur aan 1 klas
Vak(ken)
Kunstzinnige oriëntatie
Kunstzinnige oriëntatie
Vak(ken)
No items found.
Binnen of buiten
Binnen
Binnen of buiten
Buiten
Taal
Nederlands
Voorbereidingstijd
geen
Toetsing
Nee
Niveau
No items found.
Lesdagen/uren
4 tot 8 lessen van 1 uur of 1 workshop van 1,5 uur
Over de lesaanbieder
Meer weten?
Neem contact op met
Suzanne Ypma
+31633031177s.ypma@skvr.nl

Meer binnen dit thema

FutureNL Digi-doener

Digitaal Burgerschap bovenbouw vo

In het lespakket Digitaal burgerschap komt de rol die de overheid speelt bij werk, inkomen en onderwijs aan de orde. In vijf lessen leren de leerlingen over de invloed van technologische vernieuwingen op burgerzaken, verkeersregels en identiteit.

Voortgezet onderwijs
Schoolupdate

KidsApp Schoolupdate

De KidsApp is een perfect platform om basisschoolleerlingen digitaal vaardig te maken! Onze interactieve leeromgeving behandelt op diverse niveaus de essentiële digitale geletterdheidsvaardigheden die naadloos aansluiten bij de nieuwste SLO-doelen.

Primair onderwijs
FutureNL Digidoener

Digitaal Burgerschap bovenbouw po

Doorlopende leerlijn Digitaal Burgerschap gaat over hoe je veilig navigeert op sociale media, kritisch denkt over online informatie en actief deelneemt aan de digitale wereld.

Primair onderwijs
HackShield Future Cyber Heroes

HackShield in de Klas

HackShield in de Klas leert kinderen via klassenquests op een speelse manier over digitale geletterdheid en digitaal burgerschap.

Primair onderwijs
Uitgeverij Instruct

TypeWorld Kids

Een speels online typevaardigheidsprogramma om in 20 weken met 10 vingers blind te leren typen!

Primair onderwijs
Digital Playground

2D GAME DESIGN

Programmeer je eigen game met Scratch

Voortgezet onderwijs