FACE VALUE

Een workshop over gezichtsherkenning

mem_clvws3xy1009h0sqchirqbtfw
memberstack-id

Face Value

Kunstenaars zijn vaak de eersten die met hun werk commentaar geven op nieuwe ontwikkelingen. Zeker mediakunstenaars kunnen er vaak niet omheen dat hun werk ook wat zegt over media en mediatechnologie. Wat doet deze technologie op sociaal vlak? Wat betekent technologie voor mensen, hun interactie, hun kansen, hun veiligheid?

In onze workshop Face Value gaan we aan de slag met deze thematieken. Wat is jouw gezicht waard? Of liever gezegd, wat zijn de data van jouw gezicht waard? We kijken naar hoe kunstenaars bezig zijn met ”facial recognition”, hoe ze die misleiden door hun gezicht te camoufleren, maar ook hoe ze gezichtsherkenning inzetten om kunst te maken.

De workshop bestaat uit drie delen. We beginnen met een korte les over mediakunst, big data, algoritmes en gezichtsherkenning. Daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag met technieken om gezichtsherkenning te misleiden. Met onze speciaal hiervoor ontwikkelde software kunnen ze deze technieken In het laatste deel van de workshop gaan ze met de technologie achter gezichtsherkenning werken.

PRAKTISCH

Tijdsduur: 3 uur
Kosten: vanaf € 350,- (afhankelijk van groepsgrootte)
Aantal leerlingen: max. 40 leerlingen
Niveau: HAVO/VWO. Ook geschikt voor MBO niveau 3/4.

Meer weten over dit lesmateriaal?

Conceptkerndoelen Digitale Geletterdheid

1
Digitale systemen
2
Digitale media en informatie
3
Veiligheid en privacy
4
Data
6
Creëren met digitale technologie
7
Programmeren
8
Digitale technologie, jezelf en de ander
9
Digitale technologie, de samenleving en de wereld

SLO Leerdoelen

De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren.
49
Text Link
De leerling leert op basis van enige achtergrondkennis te kijken naar beeldende kunst, te luisteren naar muziek en te kijken en luisteren naar theater-, dans- of filmvoorstellingen
50
Text Link
Mens en maatschappij
Text Link
Mens en natuur
Text Link
Kunst en cultuur
Text Link

SLO Leerdoelen

Geen SLO leerdoelen geselecteerd
Meer weten over dit lesmateriaal?
Details
Thema's
Mediawijsheid
Mediawijsheid
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden
Computational thinking
Computational thinking
ICT basisvaardigheden
ICT basisvaardigheden
Groep
No items found.
Leerjaar
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
Kosten (incl. BTW)
vanaf 350€
Vak(ken)
No items found.
Vak(ken)
Mens en maatschappij
Mens en maatschappij
Mens en natuur
Mens en natuur
Kunst en cultuur
Kunst en cultuur
Binnen of buiten
Binnen
Binnen of buiten
Buiten
Taal
Nederlands
Voorbereidingstijd
nvt
Toetsing
nee
Niveau
havo
havo
vwo
vwo
gymnasium
gymnasium
Lesdagen/uren
3 uur
Over de lesaanbieder
Digital Playground
Website
Meer weten?
Neem contact op met
Lisa Walraven
010-4126031lisa@digitalplayground.nl

Meer binnen dit thema

Uitgeverij Instruct

DIGIT-po

Een complete leerlijn digitale geletterdheid, voor groep 1 t/m8 in het basisonderwijs volgens de conceptkerndoelen digitale geletterdheid die gepubliceerd zijn door SLO in maart 2024. Al ruim 600 basisscholen werken dagelijks met deze methode.

Primair onderwijs
iTeachers

Digitale Geletterdheid groep 4

Maak jouw school digivaardig met het lesprogramma van iTeachers. Een doorlopende leerlijn voor de gehele basisschool met leerzame en uitdagende lessen voor elke groep!

Primair onderwijs
SKVR

SKVR Muziektechnologie

In de lessen Muziektechnologie, gericht op leerlingen van groep 5 t/m 8, worden kinderen uitgenodigd om zelf te experimenteren en te creëren met muziektechnologie-instrumenten.

Primair onderwijs
iTeachers

Digitale Geletterdheid groep 6

Maak jouw school digivaardig met het lesprogramma van iTeachers. Een doorlopende leerlijn voor de gehele basisschool met leerzame en uitdagende lessen voor elke groep!

Primair onderwijs
Digiwijzer Nederland

Methode Digitale Geletterdheid

Complete methode Digitale Geletterdheid

Primair onderwijs
FutureNL Digi-doener

Digitaal Burgerschap bovenbouw vo

In het lespakket Digitaal burgerschap komt de rol die de overheid speelt bij werk, inkomen en onderwijs aan de orde. In vijf lessen leren de leerlingen over de invloed van technologische vernieuwingen op burgerzaken, verkeersregels en identiteit.

Voortgezet onderwijs