Methode Digitale Geletterdheid VO

Complete Methode Digitale Geletterdheid VO

mem_clvwrv37j00zb0srg9mi8cczc
memberstack-id

Belangrijk om te weten: Digiwijzer ondersteunt VO-scholen bij de implementatie en borging van Digitale Geletterheid. Los van een complete methode (op maat) zorgen zij voor een gericht lessenpakket, het enthousiasmeren van het team, een eventuele digicoach/leerkracht, integratie met huidige lessen of burgerschap en meer. Alle lessen zijn nauwkeurig samengesteld zodat het aansluit voor iedere leerling. Uitlegvideo’s: Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Iedere les bevat een leuke, duidelijke video met een uitleg of gesprek over de inhoud. Voortgang: Altijd inzichtelijk voor een leerkracht of ICT’er wat de status is per leerling. Bekijk de voortgang per thema en per les in één duidelijk overzicht. Altijd op de hoogte: Binnen de leeromgeving een nieuwsoverzicht voor alle docenten om zo dagelijks op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de praktijk. Klassikale opdrachten: Los van alle individuele opdrachten/vragen binnen de leeromgeving, eindigt ook bijna iedere les met een leuke groepsopdracht. Gebruiksvriendelijk: Vragen in willekeurige volgordes, gelijk feedback per antwoord en het gebruik van visuele elementen. Hier wil je inloggen als leerling! Invulling van lessen: Het programma is al zo vol. Onze lessen zijn kort, flexibel in te delen en te koppelen aan huidige vakken.

Meer weten over dit lesmateriaal?

Conceptkerndoelen Digitale Geletterdheid

1
Digitale systemen
2
Digitale media en informatie
3
Veiligheid en privacy
4
Data
5
Artificiële intelligentie (AI)
6
Creëren met digitale technologie
7
Programmeren
8
Digitale technologie, jezelf en de ander
9
Digitale technologie, de samenleving en de wereld

SLO Leerdoelen

De leerling leert zich mondeling en schriftelijk begrijpelijk uit te drukken.
1
Text Link
De leerling leert zich te houden aan conventies (spelling, grammaticaal correcte zinnen, woordgebruik) en leert het belang van die conventies te zien.
2
Text Link
De leerling leert strategieën te gebruiken voor het uitbreiden van zijn woordenschat
3
Text Link
De leerling leert strategieën te gebruiken bij het verwerven van informatie uit gesproken en geschreven teksten.
4
Text Link
De leerling leert in schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor hemzelf en anderen.
5
Text Link
De leerling leert deel te nemen aan overleg, planning, discussie in een groep.
6
Text Link
De leerling leert een mondelinge presentatie te geven.
7
Text Link
De leerling leert verhalen, gedichten en informatieve teksten te lezen die aan zijn belangstelling tegemoet komen en zijn belevingswereld uitbreiden
8
Text Link
De leerling leert taalactiviteiten (spreken, luisteren, schrijven en lezen) planmatig voor te bereiden en uit te voeren
9
Text Link
De leerling leert te reflecteren op de manier waarop hij zijn taalactiviteiten uitvoert en leert, op grond daarvan en van reacties van anderen, conclusies te trekken voor het uitvoeren van nieuwe taalactiviteiten.
10
Text Link
De leerling leert verder vertrouwd te raken met de klank van het Engels door veel te luisteren naar gesproken en gezongen teksten.
11
Text Link
De leerling leert strategieën te gebruiken voor het uitbreiden van zijn Engelse woordenschat.
12
Text Link
De leerling leert strategieën te gebruiken bij het verwerven van informatie uit gesproken en geschreven Engelstalige teksten
13
Text Link
De leerling leert in Engelstalige schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor hemzelf en anderen.
14
Text Link
De leerling leert in spreektaal anderen een beeld te geven van zijn dagelijks leven.
15
Text Link
De leerling leert standaardgesprekken te voeren om iets te kopen, inlichtingen te vragen en om hulp te vragen
16
Text Link
De leerling leert informeel contact in het Engels te onderhouden via e-mail, brief en chatten.
17
Text Link
De leerling leert welke rol het Engels speelt in verschillende soorten internationale contacten.
18
Text Link
De leerling leert passende wiskundetaal te gebruiken voor het ordenen van het eigen denken en voor uitleg aan anderen en leert de wiskundetaal van anderen te begrijpen.
19
Text Link
De leerling leert alleen en in samenwerking met anderen in praktische situaties wiskunde te herkennen en te gebruiken om problemen op te lossen.
20
Text Link
De leerling leert een wiskundige argumentatie op te zetten en te onderscheiden van meningen en beweringen en leert daarbij met respect voor ieders denkwijze wiskundige kritiek te geven en te krijgen.
21
Text Link
De leerling leert de structuur en de samenhang te doorzien van positieve en negatieve getallen, decimale getallen, breuken, procenten en verhoudingen en leert ermee te werken in zinvolle en praktische situaties.
22
Text Link
De leerling leert exact en schattend rekenen en redeneren op basis van inzicht in nauwkeurigheid, orde van grootte, en marges die in een gegeven situatie passend zijn.
23
Text Link
De leerling leert meten, leert structuur en samenhang doorzien van het metriek stelsel en leert rekenen met maten voor grootheden die gangbaar zijn in relevante toepassingen. 
24
Text Link
De leerling leert informele notaties, schematische voorstellingen, tabellen, grafieken en formules te gebruiken om greep te krijgen op verbanden tussen grootheden en variabelen
25
Text Link
De leerling leert te werken met platte en ruimtelijke vormen en structuren, leert daarvan afbeeldingen te maken en deze te interpreteren en leert met hun eigenschappen en afmetingen te rekenen en redeneren.
26
Text Link
De leerling leert gegevens systematisch te beschrijven, ordenen en visualiseren en leert gegevens, representaties en conclusies kritisch te beoordelen.
27
Text Link
De leerling leert vragen over natuurwetenschappelijke, technologische en zorggerelateerde onderwerpen om te zetten in onderzoeksvragen, een dergelijk onderzoek over een natuurwetenschappelijk onderwerp uit te voeren en de uitkomsten daarvan te presenteren.
28
Text Link
De leerling leert kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in sleutelbegrippen uit het gebied van de levende en niet-levende natuur, en leert deze sleutelbegrippen te verbinden met situaties in het dagelijks leven.
29
Text Link
De leerling leert dat mensen, dieren en planten in wisselwerking staan met elkaar en hun omgeving (milieu), en dat technologische en natuurwetenschappelijke toepassingen de duurzame kwaliteit daarvan zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden
30
Text Link
De leerling leert onder andere door praktisch werk kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in processen uit de levende en niet-levende natuur en hun relatie met omgeving en milieu.
31
Text Link
De leerling leert te werken met theorieën en modellen door onderzoek te doen naar natuurkundige en scheikundige verschijnselen als elektriciteit, geluid, licht, beweging, energie en materie.
32
Text Link
De leerling leert door onderzoek kennis te verwerven over voor hem relevante technische producten en systemen, leert deze kennis naar waarde te schatten en op planmatige wijze een technisch product te ontwerpen en te maken
33
Text Link
De leerling leert hoofdzaken te begrijpen van bouw en functie van het menselijk lichaam, verbanden te leggen met het bevorderen van lichamelijke en psychische gezondheid, en daarin een eigen verantwoordelijkheid te nemen
34
Text Link
De leerling leert over zorg en leert zorgen voor zichzelf, anderen en zijn omgeving, en hoe hij de veiligheid van zichzelf en anderen in verschillende leefsituaties (wonen, leren, werken, uitgaan, verkeer) positief kan beïnvloeden
35
Text Link
De leerling leert betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in te nemen en te verdedigen, en daarbij respectvol met kritiek om te gaan
36
Text Link
De leerling leert een kader van tien tijdvakken te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd te plaatsen.
37
Text Link
De leerling leert een eigentijds beeld van de eigen omgeving, Nederland, Europa en de wereld te gebruiken om verschijnselen en ontwikkelingen in hun omgeving te plaatsen
38
Text Link
De leerling leert een eenvoudig onderzoek uit te voeren naar een actueel maatschappelijk verschijnsel en de uitkomsten daarvan te presenteren
39
Text Link
De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken.
40
Text Link
De leerling leert de atlas als informatiebron te gebruiken en kaarten te lezen en te analyseren om zich te oriënteren, zich een beeld van een gebied te vormen of antwoorden op vragen te vinden
41
Text Link
De leerling leert in eigen ervaringen en in de eigen omgeving effecten te herkennen van keuzes op het gebied van werk en zorg, wonen en recreëren, consumeren en budgetteren, verkeer en milieu.
42
Text Link
De leerling leert over overeenkomsten, verschillen en veranderingen in cultuur en levensbeschouwing in Nederland, leert eigen en andermans leefwijze daarmee in verband te brengen, en leert de betekenis voor de samenleving te zien van respect voor elkaars opvattingen en leefwijzen, en leert respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.
43
Text Link
De leerling leert op hoofdlijnen hoe het Nederlandse politieke bestel als democratie functioneert en leert zien hoe mensen op verschillende manieren bij politieke processen betrokken kunnen zijn.
44
Text Link
De leerling leert de betekenis van Europese samenwerking en de Europese Unie te begrijpen voor zichzelf, Nederland en de wereld
45
Text Link
De leerling leert over de verdeling van welvaart en armoede over de wereld, hij leert de betekenis daarvan te zien voor de bevolking en het milieu, en relaties te leggen met het (eigen) leven in Nederland.
46
Text Link
De leerling leert actuele spanningen en conflicten in de wereld te plaatsen tegen hun achtergrond, en leert daarbij de doorwerking ervan op individuen en samenleving (nationaal, Europees en internationaal), de grote onderlinge afhankelijkheid in de wereld, het belang van mensenrechten en de betekenis van internationale samenwerking te zien
47
Text Link
De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen
48
Text Link
De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren.
49
Text Link
De leerling leert op basis van enige achtergrondkennis te kijken naar beeldende kunst, te luisteren naar muziek en te kijken en luisteren naar theater-, dans- of filmvoorstellingen
50
Text Link
De leerling leert, met behulp van visuele of auditieve middelen, verslag te doen van deelname aan kunstzinnige activiteiten (als toeschouwer en als deelnemer).
51
Text Link
De leerling leert mondeling of schriftelijk te reflecteren op eigen werk en werk van anderen, waaronder kunstenaars
52
Text Link
De leerling leert zich mede met het oog op buitenschoolse beoefening op praktische wijze te oriënteren op veel verschillende bewegingsactiviteiten uit gevarieerde gebieden als spel, turnen, atletiek, bewegen op muziek, zelfverdediging en actuele ontwikkelingen in de bewegingscultuur, en daarin de eigen mogelijkheden te verkennen.
53
Text Link
De leerling leert door middel van uitdagende bewegingssituaties zijn bewegingsrepertoire uit te breiden.
54
Text Link
De leerling leert de hoofdbeginselen van de bewegingsactiviteiten op eigen niveau toe te passen.
55
Text Link
De leerling leert tijdens bewegingsactiviteiten sportief te zijn, rekening te houden met de mogelijkheden en voorkeuren van anderen, en respect en zorg te hebben voor elkaar.
56
Text Link
De leerling leert eenvoudige regelende taken te vervullen die het mogelijk maken, zelfstandig en samen met andere leerlingen bewegingsactiviteiten te beoefenen.
57
Text Link
De leerling leert door deel te nemen aan praktische bewegingsactiviteiten de waarde van het bewegen voor gezondheid en welzijn kennen en ervaren
58
Text Link
Engels
Text Link
Mens en maatschappij
Text Link
Bewegen en sport
Text Link
Nederlands
Text Link
Rekenen en Wiskunde
Text Link
Mens en natuur
Text Link
Kunst en cultuur
Text Link

SLO Leerdoelen

Geen SLO leerdoelen geselecteerd
Meer weten over dit lesmateriaal?
Details
Thema's
Mediawijsheid
Mediawijsheid
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden
Computational thinking
Computational thinking
ICT basisvaardigheden
ICT basisvaardigheden
Groep
No items found.
Leerjaar
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
Kosten (incl. BTW)
15
Vak(ken)
No items found.
Vak(ken)
Engels
Engels
Mens en maatschappij
Mens en maatschappij
Bewegen en sport
Bewegen en sport
Nederlands
Nederlands
Rekenen en Wiskunde
Rekenen en Wiskunde
Mens en natuur
Mens en natuur
Kunst en cultuur
Kunst en cultuur
Binnen of buiten
Binnen
Binnen of buiten
Buiten
Taal
Nederlands
Voorbereidingstijd
10 minuten per les
Toetsing
Ja
Niveau
praktijkonderwijs
praktijkonderwijs
vmbo basis
vmbo basis
vmbo kader
vmbo kader
vmbo tl
vmbo tl
havo
havo
vwo
vwo
gymnasium
gymnasium
Lesdagen/uren
Doorlopende leerlijn
Over de lesaanbieder
Digiwijzer Nederland
Website
Meer weten?
Neem contact op met
Peter de Graaff
0613276168peter@digiwijzer.nl

Meer binnen dit thema

Randy Robinson

rekenwedstrijd: VO Battle

VO Battle is een rekentoernooi voor VO leerlingen op hun eigen niveau vmbo (1/2/3/4) en havoklas 1 en 2

Voortgezet onderwijs
iTeachers

Digitale Geletterdheid groep 7

Maak jouw school digivaardig met het lesprogramma van iTeachers. Een doorlopende leerlijn voor de gehele basisschool met leerzame en uitdagende lessen voor elke groep!

Primair onderwijs
Digital Playground

JEROEN BOSCH IN 3D

Maak je eigen fantasiewezen in een virtuele Tuin der Lusten

Voortgezet onderwijs
Uitgeverij Instruct

DIGIT-po

Een complete leerlijn digitale geletterdheid, voor groep 1 t/m8 in het basisonderwijs volgens de conceptkerndoelen digitale geletterdheid die gepubliceerd zijn door SLO in maart 2024. Al ruim 600 basisscholen werken dagelijks met deze methode.

Primair onderwijs
iTeachers

Digitale Geletterdheid groep 4

Maak jouw school digivaardig met het lesprogramma van iTeachers. Een doorlopende leerlijn voor de gehele basisschool met leerzame en uitdagende lessen voor elke groep!

Primair onderwijs
FutureNL Digidoener

Digitaal Burgerschap bovenbouw po

Doorlopende leerlijn Digitaal Burgerschap gaat over hoe je veilig navigeert op sociale media, kritisch denkt over online informatie en actief deelneemt aan de digitale wereld.

Primair onderwijs