AI/FUTURE ART EXPERIENCE

Maak samen met kunstmatige intelligentie de kunst van de toekomst

mem_clvws3xy1009h0sqchirqbtfw
memberstack-id

In de workshop AI / FUTURE ART CHALLENGE staan we stil bij de meest recente ontwikkelingen op het gebied van Kunstmatige Intelligentie (AI). Deze workshop is niet alleen gericht op het verkennen van de veelzijdige toepassingen van AI– van revolutionaire vooruitgang in gezondheidszorg en transport tot aan innovaties binnen de industrie – maar belicht ook de uitdagingen en ethische vraagstukken, zoals de ontwikkeling van Deep Fake-technologieën. Het unieke aan deze workshop is de focus op het creatieve proces: leerlingen worden uitgenodigd om samen met AI, de kunst van de toekomst te creëren.

Leerlingen worden geïntroduceerd in de wereld van prompts: zij leren hoe je deze effectief formuleert om de AI te sturen. Met behulp van ChatGPT en Midjourney, gaan zij eigen kunstwerken, verhalen en songteksten maken. Deze creatieve verkenning staat centraal; het is een ontdekkingsreis waarbij jongeren hun verbeelding de vrije loop laten, gestimuleerd door de grenzeloze mogelijkheden van AI. Aan het einde van de les bekijken de leerlingen hun werken gezamenlijk in een virtuele galerie. Dit biedt waardevolle inzichten in de creative werken van de medeleerlingen als in het creatieve potentieel van AI als co-creator.

Voor docenten bieden wij een specifieke docententraining aan, die dieper ingaat op de integratie van AI binnen het onderwijs, met speciale aandacht voor het stimuleren van creatieve en kritische vaardigheden bij leerlingen. Deze training kaan plaatsvinden op school en word gegeven door een specialist op het gebied van AI en educatie. Er is veel ruimte voor vragen en specifieke interesses vanuit de school.

PRAKTISCH

De workshop en de docentenles kunnen gezamenlijk of apart geboekt worden
De docentenles wordt op school gegeven
De workshop voor leerlingen vindt plaats bij Digital Playground op de Schilderstraat 28A in Rotterdam
De workshop en docentenles kunnen op verschillende momenten worden ingepland
Tijdsduur: workhops: 3 uur, docentenles: op aanvraag
Kosten: workshop: vanaf €350,00 (afhankelijk van groepsgrootte) docententraining: €150,00 per docent
Aantal leerlingen voor de workshop: max. 40 leerlingen Aantal docenten voor informatieve les: +/- 15 docenten
Niveau: VMBO/HAVO/VWO. Ook geschikt voor MBO

Meer weten over dit lesmateriaal?

Conceptkerndoelen Digitale Geletterdheid

1
Digitale systemen
2
Digitale media en informatie
3
Veiligheid en privacy
5
Artificiële intelligentie (AI)
6
Creëren met digitale technologie
9
Digitale technologie, de samenleving en de wereld

SLO Leerdoelen

De leerling leert zich mondeling en schriftelijk begrijpelijk uit te drukken.
1
Text Link
De leerling leert in schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor hemzelf en anderen.
5
Text Link
De leerling leert een mondelinge presentatie te geven.
7
Text Link
De leerling leert verhalen, gedichten en informatieve teksten te lezen die aan zijn belangstelling tegemoet komen en zijn belevingswereld uitbreiden
8
Text Link
De leerling leert strategieën te gebruiken voor het uitbreiden van zijn Engelse woordenschat.
12
Text Link
De leerling leert strategieën te gebruiken bij het verwerven van informatie uit gesproken en geschreven Engelstalige teksten
13
Text Link
De leerling leert in Engelstalige schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor hemzelf en anderen.
14
Text Link
De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen
48
Text Link
De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren.
49
Text Link
De leerling leert, met behulp van visuele of auditieve middelen, verslag te doen van deelname aan kunstzinnige activiteiten (als toeschouwer en als deelnemer).
51
Text Link
De leerling leert mondeling of schriftelijk te reflecteren op eigen werk en werk van anderen, waaronder kunstenaars
52
Text Link
Engels
Text Link
Mens en maatschappij
Text Link
Nederlands
Text Link
Kunst en cultuur
Text Link

SLO Leerdoelen

Geen SLO leerdoelen geselecteerd
Meer weten over dit lesmateriaal?
Details
Thema's
Mediawijsheid
Mediawijsheid
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden
Computational thinking
Computational thinking
Groep
No items found.
Leerjaar
1
1
2
2
3
3
4
4
Kosten (incl. BTW)
vanaf 350€
Vak(ken)
No items found.
Vak(ken)
Engels
Engels
Mens en maatschappij
Mens en maatschappij
Nederlands
Nederlands
Kunst en cultuur
Kunst en cultuur
Binnen of buiten
Binnen
Binnen of buiten
Buiten
Taal
Nederlands
Voorbereidingstijd
geen
Toetsing
nvt
Niveau
vmbo basis
vmbo basis
vmbo tl
vmbo tl
havo
havo
vwo
vwo
gymnasium
gymnasium
Lesdagen/uren
3 uur
Over de lesaanbieder
Digital Playground
Website
Meer weten?
Neem contact op met
Lisa Walraven
010-4126031lisa@digitalplayground.nl

Meer binnen dit thema

Digital Playground

2D GAME DESIGN

Programmeer je eigen game met Scratch

Voortgezet onderwijs
Digital Playground

JEROEN BOSCH IN 3D

Maak je eigen fantasiewezen in een virtuele Tuin der Lusten

Voortgezet onderwijs
iTeachers

Digitale Geletterdheid groep 5

Maak jouw school digivaardig met het lesprogramma van iTeachers. Een doorlopende leerlijn voor de gehele basisschool met leerzame en uitdagende lessen voor elke groep!

Primair onderwijs
SKVR

SKVR Muziektechnologie

In de lessen Muziektechnologie, gericht op leerlingen van groep 5 t/m 8, worden kinderen uitgenodigd om zelf te experimenteren en te creëren met muziektechnologie-instrumenten.

Primair onderwijs
Uitgeverij Instruct

DIGIT-po

Een complete leerlijn digitale geletterdheid, voor groep 1 t/m8 in het basisonderwijs volgens de conceptkerndoelen digitale geletterdheid die gepubliceerd zijn door SLO in maart 2024. Al ruim 600 basisscholen werken dagelijks met deze methode.

Primair onderwijs
Digital Playground

3D GAME DESIGN IN UNITY

Maak je eigen 3D game

Voortgezet onderwijs