HomeLesaanbod Primair OnderwijsLesaanbod Voortgezet Onderwijs

Volledige lesdag(en) Digitale Geletterdheid

Eén- of meerdaagse programma’s Digitale Geletterdheid voor groep 1-8, gebaseerd op de aanbodsdoelen. Aangeboden door gekwalificeerde vakleerkrachten en ondersteuners uit de IT.

mem_clvwr87ng008o0sqc5u6lgcy1
memberstack-id

Computers zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Om kinderen optimaal uit te rusten voor de toekomst zijn digitale vaardigheden onmisbaar. 

Om digitale geletterdheid op een inspirerende wijze aan te bieden hebben wij programma’s ontwikkeld voor groep 1–8, met als basis een stevige ondergrond in Computational Thinking en gebaseerd op de aanbodsdoelen Digitale Geletterdheid.

In onze prikkelende lesdagen doen we verschillende activiteiten met en zonder computer, waarmee Computational Thinking concepten worden geïntroduceerd en geoefend. We puzzelen, maken groepsopdrachten, ervaren een Virtual Reality wereld en programmeren de mooiste animaties en spellen in Scratch. Daarmee prikkelen we de creativiteit en werken aan probleemoplossend vermogen. Bovendien heeft Computational Thinking een zeer positieve werking op begrijpend lezen, rekenen en studievaardigheden. 

Onze programma’s zijn in te zetten voor 1 – 8 lesdagen, waarin wij met onze eigen methode, met onze gekwalificeerde vakleerkrachten en IT-ers komen. Tevens hebben wij een apart programma voor plus- en topklassen. 

Wil je liever dat wij op een vaste dag meerdere klassen lesgeven? 

Van vakantie tot vakantie geeft onze vakleerkracht één dag in de week les aan 2 of 3 groepen en leren de kinderen in enkele weken écht programmeren. Schema en planning in overleg met school.

Meer weten over dit lesmateriaal?

Conceptkerndoelen Digitale Geletterdheid

1
Digitale systemen
2
Digitale media en informatie
3
Veiligheid en privacy
4
Data
5
Artificiële intelligentie (AI)
6
Creëren met digitale technologie
7
Programmeren
8
Digitale technologie, jezelf en de ander
9
Digitale technologie, de samenleving en de wereld

SLO Leerdoelen

No items found.
No items found.

SLO Leerdoelen

De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
1
Nederlands
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
2
Nederlands
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema's, tabellen en digitale bronnen.
4
Nederlands
De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale.
6
Nederlands
De leerlingen leren informatie en meningen te vergelijken en te beoordelen in verschillende teksten.
7
Nederlands
De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder «woordenschat» vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.
12
Nederlands
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.
23
Rekenen en Wiskunde
De leerlingen leren praktische en formele reken-wiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.
24
Rekenen en Wiskunde
De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van reken-wiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.
25
Rekenen en Wiskunde
De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
35
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
37
Oriëntatie op jezelf en de wereld
De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
45
Oriëntatie op jezelf en de wereld
Meer weten over dit lesmateriaal?
Details
Thema's
Mediawijsheid
Mediawijsheid
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden
Computational thinking
Computational thinking
ICT basisvaardigheden
ICT basisvaardigheden
Groep
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
Leerjaar
No items found.
Kosten (incl. BTW)
575
Vak(ken)
Oriëntatie op jezelf en de wereld
Oriëntatie op jezelf en de wereld
Rekenen en Wiskunde
Rekenen en Wiskunde
Vak(ken)
No items found.
Binnen of buiten
Binnen
Binnen of buiten
Buiten
Taal
Nederlands
Voorbereidingstijd
0
Toetsing
nee
Niveau
No items found.
Lesdagen/uren
1
Over de lesaanbieder
De Programmeerschool
Website
Meer weten?
Neem contact op met
Leonie Verweij
0615087454leonie@deprogrammeerschool.nl

Meer binnen dit thema

IT Campus Rotterdam

Minecraft Challenge Rotterdam

Hebben jouw leerlingen / studenten een goed idee hoe Rotterdam groener, beter, meer klimaatneutraler kan? En kunnen dat, samen met hun klasgenoten, goed laten zien in een Minecraft-wereld? Dan dagen we ze uit met de Minecraft Challenge Rotterdam!

Primair onderwijs
FutureNL Digidoener

Digitaal Burgerschap bovenbouw po

Doorlopende leerlijn Digitaal Burgerschap gaat over hoe je veilig navigeert op sociale media, kritisch denkt over online informatie en actief deelneemt aan de digitale wereld.

Primair onderwijs
Digital Playground

3D GAME DESIGN IN UNITY

Maak je eigen 3D game

Voortgezet onderwijs
Uitgeverij Instruct

DIGIT-vo

DIGIT-vo is dé complete leerlijn voor het aanleren van digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs. De methode is volledig online, altijd actueel, direct inzetbaar, geschikt voor tto-scholen en wordt al door ruim 500 schoollocaties vertrouwd!

Voortgezet onderwijs
Uitgeverij Instruct

DIGIT-po

Een complete leerlijn digitale geletterdheid, voor groep 1 t/m8 in het basisonderwijs volgens de conceptkerndoelen digitale geletterdheid die gepubliceerd zijn door SLO in maart 2024. Al ruim 600 basisscholen werken dagelijks met deze methode.

Primair onderwijs
Digiwijzer Nederland

Methode Digitale Geletterdheid

Complete methode Digitale Geletterdheid

Primair onderwijs